چه مطالبی را ذخیره کنیم؟

تیاگو فورته در کتاب ساختن مغز دوم تلاش کرده است شاخص‌هایی را به ما معرفی کند تا کمک کند چه مطالبی را ذخیره کنیم. در این مطلب این شاخص‌های را مرور می‌کنیم.
مهارت ذخیره کردن مطلب

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

در دنیای دیجیتال امروز، اطلاعات به‌صورت گسترده و در قالب‌های متنوعی به مغز ما وارد می‌شود. برخی مطالعات سعی کرده‌اند مقدار داده‌هایی را که ما روزانه از طریق منابع دیجیتال دریافت می‌کنیم (مثل استفاده از اینترنت، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، کتاب‌ها، کلاس‌های دانشگاه، جلسات کاری، گفتگوهای روزانه، مجلات، تبلیغات محیطی و …) تخمین بزنند. در این شرایط، ذخیره‌سازی مطالب مفید، به یکی از اولویت‌های مهم تبدیل شده است تا بدانیم از میان این همه اطلاعات، کدام بخش ارزش نگهداری دارد و از کنار کدام بخش می‌توان عبور کرد.

۳۴ گیگ اطلاعات روزانه
از معروف‌ترین برآوردها، می‌توان به پژوهش دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو (UCSD) در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که تخمین زده بود شهروندان آمریکایی روزانه حدود ۳۴ گیگابایت اطلاعات در قالب‌های مختلف دریافت می‌کنند. این عدد البته فقط نشانگر داده‌های دریافتی در بسترهای مختلف رسانه‌ای/دیجیتال است و نه تمام اطلاعاتی که از طریق حس‌های دیگر (مثلاً حس بویایی یا لامسه) وارد مغز می‌شوند.
برای یادگیری بهتر این مطلب، توصیه می‌کنیم یادداشت آشنایی با ذهن دوم را مطالعه کنید. یادداشت آشنایی با ذهن دوم، تکمیل کننده یادداشت پیش رو است.

تیاگو فورته در این مطلب، ۴ شاخص و پرسش کلیدی برای انتخاب مطالب مناسب جهت ذخیره‌سازی در دنیای امروز را معرفی کرده است.

معیارهای کلیدی ذخیره سازی مطلب

  • اول. الهام‌بخش بودن مطالب
    اگر مطلبی قادر به ایجاد انگیزه و خلاقیت در شماست، آن را ذخیره کنید. این الهام می‌تواند از نقل قول‌ها، عکس‌ها و داستان‌های متفاوتی به دست آید که هریک به غنی‌سازی ذهنی و عاطفی شما کمک می‌کند.
  • دوم. مفید بودن
    ابتدا حوزه‌های مورد نیاز خود را مشخص کنید و سپس اطلاعات مرتبط را ذخیره نمایید. به این ترتیب، فقط آن بخش‌هایی را نگه می‌دارید که در آینده برای شما مفید هستند؛ مانند آمار، پژوهش‌های علمی یا نمودارهای راهگشا.
  • سوم. شخصی بودن
    مطالبی که شامل حالات درونی، خاطرات یا بازتاب‌های شخصی شما هستند، ارزشمندند. این نوع اطلاعات بعداً در بازنگری‌ها، جزئیات مهمی از زندگی و پیشرفت شخصی را آشکار می‌کنند.
  • چهارم. شگفت انگیز بودن
    اگر یک مطلب واقعاً شگفت‌انگیز و دور از انتظارات شما باشد، از آن غافل نشوید. ما معمولاً درگیر سوگیری تایید هستیم و این مطالب غافلگیرکننده می‌توانند ما را از تله شناختی تایید خارج کنند.
چند توصیه پایانی هم دارد: طنین و هارمونی بین مطالب، ذخیره کردن منبع و آدرس مطلب و پرهیز از ذخیره کردن بسیار از جمله مطالبی است که نویسنده به آن‌ها اشاره کرده است.

معیار اول: آیا برای من الهام بخش است؟

الهام یکی از نادرترین و گرانبهاترین تجربیات زندگی است. مطمئن شوید مطالبی که در فرایند ذخیره‌سازی خود قرار می‌دهید، توانایی ایجاد انگیزه و خلاقیت در شما را داشته باشد. برای حفظ الهام، مجموعه‌ای از نقل قول‌ها، عکس‌ها و ایده‌های جالب را در دسترس داشته باشید. هر زمان که به دیدگاه جدید یا کمی انگیزه احتیاج داشتید، به این مطالب الهام‌بخش مراجعه کنید. الهام مانند سوختی حیاتی برای انجام بهترین کارهایتان است، اما نمی‌توانید هر لحظه به سادگی آن را پیدا کنید.

معیار دوم : آیا مفید است؟

گاهی به اطلاعاتی برمی‌خورید که ممکن است چندان الهام‌بخش نباشد، اما در آینده برای شما مفید خواهد بود. این داده‌ها می‌تواند شامل آمار، مرجع پژوهشی یا نمودار مفید باشد. قبل از ذخیره‌سازی مطالب، حوزه‌های مورد علاقه یا نیاز خود را تعیین کنید. سپس مطالبی که در آینده برایتان سودمند هستند را کنار بگذارید. درست مانند قطعات یدکی یک نجار که بعدها در ساخت وسایل مختلف استفاده می‌شود.

معیار سوم: آیا شخصی است؟

اطلاعات شخصی یکی از ارزشمندترین انواع اطلاعات برای نگهداری است. این نوع داده‌ها، خاطرات، افکار و لحظات ناب شما را در بر می‌گیرند. از شیوه‌ی قدیمی یادداشت‌برداری یا روش‌های مدرن دیجیتالی استفاده کنید تا زندگی خود را مستند کرده و درک بهتری از مسیر رشد و تکاملتان داشته باشید.

معیار چهارم: آیا شگفت‌انگیز است؟

ما به عنوان انسان یک سوگیری طبیعی برای جستجوی شواهدی داریم که آنچه را قبلاً باور داریم تأیید می کند، یک پدیده به خوبی مطالعه شده به عنوان “سوگیری تایید”. اگر تعجب نمی کنید، پس قبلاً آن را در سطحی می دانستید، پس چرا به آن توجه داشته باشید؟ غافلگیری یک فشارسنج عالی برای اطلاعاتی است که با درک موجود ما مطابقت ندارد، به این معنی که پتانسیل تغییر نحوه تفکر ما را دارد. سوگیری تایید می‌تواند مانع از پذیرش اطلاعات جدید شود.

توصیه‌هایی برای ذخیره سازی

طنین و هارمونی

در نهایت آن چیزی را ذخیره کنید که طنین و هارمونی ایجاد می‌کند. نیازی نیست دقیقاً بفهمید که چرا طنین انداز می شود. فقط به دنبال نشانه ها باشید: چشمان شما ممکن است کمی گشاد شود، قلب شما ممکن است ضربان خود را از دست بدهد، گلوی شما ممکن است کمی خشک شود، و حس گذشت زمان شما ممکن است به طور ماهرانه ای کند شود، زیرا دنیای اطراف شما محو می شود. این‌ها سرنخ‌هایی هستند که نشان می‌دهند زمان ضربه زدن به دکمه «ذخیره» فرا رسیده است. زمانی که مطلبی را پیدا کرده‌اید که برای شما الهام بخش است.

ذخیره‌سازی منبع و آدرس مطلب

علاوه بر ثبت آنچه که شخصاً با شما طنین انداز می شود، چند چیز دیگر وجود دارد که معمولاً برای ذخیره در یادداشت های شما مفید است. ایده خوبی است که اطلاعات کلیدی در مورد منبع یک یادداشت، مانند آدرس اصلی صفحه وب، عنوان قطعه، نویسنده یا ناشر، و تاریخ انتشار آن را دریافت کنید. بسیاری از ابزارهای ضبط حتی قادر به شناسایی و ذخیره این اطلاعات به صورت خودکار هستند. همچنین، گرفتن عناوین فصل‌ها، سرفصل‌ها و فهرست‌های نقطه‌بندی اغلب مفید است، زیرا آنها ساختاری به یادداشت‌های شما می‌بخشند و حلاجی مطالب را نشان می‌دهند که قبلاً توسط نویسنده از طرف شما انجام شده است.

انتخاب بخش‌های مهم به جای ذخیره کامل

کل فصل های یک کتاب را ذخیره نکنید، فقط بخش های انتخاب شده را ذخیره کنید. رونوشت کامل مصاحبه ها را ذخیره نکنید، چند مورد از بهترین نقل قول ها را ذخیره کنید. کل وب‌سایت‌ها را ذخیره نکنید، چند اسکرین شات از بخش‌هایی که بیشتر جالب هستند ذخیره کنید.

پرهیز از ذخیره‌سازی بیش از حد

بزرگ‌ترین دامی که می‌بینم وقتی مردم شروع به گرفتن یادداشت‌های دیجیتالی می‌کنند در آن گرفتار می‌شوند، ذخیره کردن بیش از حد است. اگر سعی کنید هر قطعه ای را که به آن برخورد می کنید ذخیره کنید، در معرض خطر غرق شدن در آینده خود با هزاران اطلاعات نامربوط قرار می گیرید

در نظر گرفتن دیدگاه سازنده بسیار مهم است:
ما داوران، ویراستاران و مفسران اطلاعاتی هستیم که انتخاب می‌کنیم وارد زندگی‌مان شود.
دعوت به انجمن کارفکر
اگر به این موضوع علاقه‌مند بودید و یا سوال و توصیه‌ای درباره این محتوا داشتید، با افتخار شما را دعوت می‌کنیم در انجمن کارفکر عضو شوید و در آنجا با سایر کاربران به بحث و گفتگو پیرامون نکته یا سوال شما بپردازیم.
خوشحال می‌شویم بدانیم شما چه استفاده‌ای از این موضوع می‌کنید و یا چه نقدی به محتوایی که خواندید، دارید و روش استفاده شما چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

📬 عضو کانال تلگرام کارفکر شوید!

بر روی دکمه زیر کلیک کنید و مشترک کانال تلگرام کارفکر شوید. آخرین مطالب کارفکر در کانال تلگرام منتشر می‌شود. از اینکه همراهمان هستید متشکریم.